Η Αλβανία στερεί από τους Βορειοηπειρώτες, βασικά ανθρώπινα δικαιώματα…

BOREIOHPEIROTOPOYLA_SXOLEIOΤα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, με πρώτο αυτό της ελληνικής παιδείας, αναπτύχθηκαν σε εκδήλωση του ΚΕΑΔ στα Τίρανα.

• Μπορεί τις τελευταίες μέρες το πολιτικό σκηνικό στην Ελλάδα να είναι ιδιαίτερα εύθραυστο, εν αναμονή της διαδικασίας για εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας και το ενδιαφέρον να στρέφεται στις διεργασίες των κομμάτων και το πολιτικό παρασκήνιο, ωστόσο θα ήταν μεγάλη παράλειψη να περάσει στο… ντούκου, η Παγκόσμια Ημέρα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα που γιορτάστηκε στις 10 Δεκεμβρίου και η οποία αποκτά ιδιαίτερη σημασία για την ελληνική μειονότητα στην Αλβανία.

Εκπαίδευση, θρησκεία, περιουσίες, διοικητική μεταρρύθμιση, είναι μόνο μερικά από τα σοβαρά ζητήματα που συνεχίζουν να ταλανίζουν τον Βορειοηπειρωτικό ελληνισμό στην γειτονική μας χώρα, την ώρα μάλιστα που αυτή διακαώς επιθυμεί την ένταξή της στην μεγάλη οικογένεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Εκδήλωση του ΚΕΑΔ στα Τίρανα

Σ’ αυτό το πλαίσιο λοιπόν, σε κεντρικό ξενοδοχείο των Τιράνων, το ΚΕΑΔ πραγματοποίησε εκδήλωση για τα δικαιώματα των μειονοτήτων στην Αλβανία. Παρουσία ξένων αντιπροσωπειών και πολλών πρεσβειών, οι εκπρόσωποι των μειονοτήτων παρουσίασαν σύντομη έκθεση για τα προβλήματα που τους απασχολούν.
Εκ μέρους της Ελληνικής Μειονότητας, μίλησε ο Λεωνίδας Παππάς, εκπροσωπώντας τον Γενικό Πρόεδρο της Ομόνοιας Βασίλη Μπολάνο. Με την εμπεριστατωμένη ομιλία του καθήλωσε το κοινό, αφήνοντας στην άκρη εθνικιστικές κορώνες και φανατικούς λόγους, παραθέτοντας στοιχεία για το τι ισχύει σήμερα στην ελληνική μειονότητα και τα προβλήματα που αυτή αντιμετωπίζει.

Τα σημαντικότερα προβλήματα

Ο κ. Παππάς αναφέρθηκε επιγραμματικά στα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Βορειοηπειρωτικός ελληνισμός.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ

* Η δημόσια εκπαίδευση στη μητρική μας γλώσσα επιτρέπεται μόνο στις αναγνωρισμένες από το κράτος ως μειονοτικές περιοχές ενώ σε άλλες περιοχές, παρόλο που συμπληρώνεται ο απαιτούμενος αριθμός (όπως προβλέπει η νομοθεσία του κράτους) δεν επιτρέπεται το άνοιγμα δημόσιων σχολείων στη μητρική μας γλώσσα.

* Παρόλο που με το εκπαιδευτικό νόμο του 1996 για τα μέλη των μειονοτήτων προβλέπεται ώστε η διδασκαλία να γίνεται 75% στη μητρική γλώσσα και το 25% στα αλβανικά, η αναλογία αυτή δεν τηρήθηκε ποτέ. Εξάλλου στη μητρική γλώσσα δηλώνονται δευτερεύοντα μαθήματα –αν μπορούμε να τα πούμε έτσι – όπως, γυμναστική, χειροτεχνία, μουσική κλπ, οπότε στην ουσία τα περισσότερα μαθήματα γίνονται στα αλβανικά.

* Στην δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν υπάρχει εκπαίδευση στη μητρική γλώσσα.

* Στα βιβλία Ιστορίας και Γεωγραφίας υπάρχουν κεφάλαια αλυτρωτισμού προς την Ελλάδα και αυτά διδάσκονται με προκλητικό τρόπο στις τάξεις όπου φοιτούν τα ελληνόπουλα.

* Οι διορισμοί των εκπαιδευτικών γίνονται με πολιτικά και άλλα κριτήρια και όχι με αξιοκρατικά εκπαιδευτικά.

ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ

Τα αλβανικά δικαστήρια παραχωρούν μαζικά τα τελευταία χρόνια σε υποτιθέμενους απογόνους Αλβανών τσιφλικάδων, οι οποίοι με ύπουλες μεθοδεύσεις και πλαστά έγγραφα διεκδικούν τεράστιες εκτάσεις γης σε όλες τις περιοχές – επαρχίες της Ελληνικής Μειονότητας. Χιλιάδες στρέμματα γης έχουν υφαρπαγεί παράνομα από πολίτες που δεν έχουν καμία σχέση με την περιοχή μας. Οι καταπατήσεις αυτές συνεχίζονται ακόμα με την εύνοια του Αλβανικού κράτους, εφ’ όσον δεκάδες τέτοιες διεκδικήσεις εκκρεμούν δικαστικά και όλο και αυξάνεται ο αριθμός εκείνων που δικαιώνονται.

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ

Όπως και με την απογραφή του 2011 την τελευταία στιγμή έγιναν εις βάρος της ελληνικής μειονότητας προκλητικές αλλαγές. Σύμφωνα με τον κ. Παππά ενώ στα κριτήρια της διαίρεσης δεν προβλέπονταν αλλαγές, στις υπάρχουσες διοικητικές μονάδες, μόνο στην Ελληνική Μειονότητα και συγκεκριμένα στο νέο όπως ονομάστηκε Δήμο της Φοινίκης αφαιρέθηκαν οκτώ χωριά για να τα ενώσουν με τους Δήμους Αγίους Σαράντα, Δελβίνου και Κονίσπολης. Μετά από πολλές πιέσεις και συγκέντρωση υπογραφών επέστρεψαν τα εφτά χωριά στο νέο Δήμο Φοινίκης, δεν επέστρεψε όμως ένα χωριό της Επαρχίας Αλύκου, η Τσούκα. Και αυτό για να αποκλειστεί ο νέος Δήμος από τη θάλασσα.

Σύμφωνα με τον χάρτη της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης, τα σύνορα του Δήμου των Αγίων Σαράντα και του αμιγώς ελληνικού Δήμου της Φοινίκης μοιάζουν με τα σύνορα της Κροατίας με την Βοσνία, όπου η πρώτη με μία στενή παραλιακή λωρίδα αποκλείει την έξοδο της δεύτερης στην Αδριατική.

Περί υποχρεώσεων…

Στην πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία του ο κ. Παππάς αναφέρθηκε ακόμη στις υποχρεώσεις των μειονοτήτων έναντι της Πολιτείας. Ανέφερε χαρακτηριστικά: «πριν από κάποιους μήνες ένας αξιόλογος επιστήμονας και άνθρωπος του πνεύματος ο Μαξ Βέλιο είπε κάποιες αλήθειες όπως εκείνος τις έκρινε. Όπως για παράδειγμα πως η Ελληνική Μειονότητα στην Αλβανία ήταν και είναι μόνο θύμα της εγκληματικότητας και ποτέ θύτης. Ή ότι το φαινόμενο όπου οι πολίτες δεν πληρώνουν το ρεύμα και τις άλλες υποχρεώσεις στο κράτος δε θα το συναντήσεις σε αυτές τις περιοχές. Είπε και άλλα τα οποία στην Αλβανία πολλοί τα σκέπτονται αλλά δεν τολμάει κανείς να τα πει…
»…Το γεγονός ότι υπήρχαν καταιγιστικές αντιδράσεις σε σημείο που αναγκάστηκε να πει συγγνώμη, δείχνει πως έχουμε να κάνουμε με μια ανώριμη κοινωνία που δεν μπορεί ή δεν έμαθε να δέχεται εύκολα την άλλη άποψη και ακόμα χειρότερα το δίκιο του άλλου».

Και συνεχίζει ο κ. Παππάς: «αν ρωτήσεις οποιονδήποτε Αλβανό, από την Κονίσπολη μέχρι το Τροπόγια, για τα δικαιώματα των μειονοτικών στην Αλβανία, θα ακούσεις την ίδια απάντηση, ότι δηλαδή «η Αλβανία είναι χώρα πρότυπο ως προς τον σεβασμό των δικαιωμάτων των μειονοτήτων», το είπε άλλωστε και ο πρωθυπουργός κ. Ράμα στην επίσκεψή του στη Σερβία και το επανέλαβε πολλές φορές στο κοινοβούλιο. Ακόμα και οι άνθρωποι που ζουν καθημερινά με μειονοτικούς όπως είναι οι κάτοικοι του νότου που συμβιώνουν καθημερινά με Έλληνες ή οι κάτοικοι της Σκόδρας που ζουν με Μαυροβούνιους κλπ, έχουν ακριβώς την ίδια άποψη….».

Κατάλοιπα του παρελθόντος…

Κατά τον Λ. Παππά «όλοι εμείς κληρονομήσαμε μία κατάσταση και μία νοοτροπία από το κομουνιστικό καθεστώς την οποία δεν προσπαθήσαμε ή δεν καταφέραμε να αλλάξουμε. Και επιτρέψτε να πω πως όλοι εμείς που είμαστε σήμερα εδώ, η μεγαλύτερη υποχρέωση που έχουμε έναντι των κοινοτήτων που εκπροσωπούμε και της κοινωνίας γενικότερα είναι να αναπτύξουμε έναν ειλικρινή διάλογο με την αλβανική πολιτεία και την κοινωνία. Κάτι που δεν έγινε μέχρι σήμερα παρόλο που πέρασαν 24 χρόνια από την πτώση του κομουνιστικού καθεστώτος από το οποίο δεν κληρονομήσαμε μόνο την άποψη και νοοτροπία που προανέφερα, αλλά και την τακτική που έχει το αλβανικό κράτος. Μία τακτική που την ιδιαιτερότητα μιας κοινωνίας που μπορεί να είναι η γλώσσα, τα έθιμα ή η θρησκεία δεν τα βλέπει ως κοινωνικό πλούτο, αλλά εμπόδια σε μια πολτοποιημένη και «ομοιογενή» κοινωνία που επιθυμεί! Ακριβώς με αυτή τη νοοτροπία αγαπητοί φίλοι είμαστε αντιμέτωποι. Μία νοοτροπία που δεν θέλει να κάνει μια ρεαλιστική απογραφή για να δει τέλος πάντων ποιος είναι ο πραγματικός αριθμός των μειονοτήτων. Το 2011 βιώσαμε όλοι μια παρωδία. Η τότε αλβανική κυβέρνηση δεν μπόρεσε να κρατήσει ούτε τα προσχήματα βγάζοντας νόμο λίγες μέρες πριν την έναρξη της απογραφή πως αν δηλώσεις στοιχεία διαφορετικά από αυτά που αναφέρονται στο ληξιαρχείο θα τιμωρείσαι! Μα τι νόημα έχει τότε η απογραφή;».
***
Καταλήγοντας ο εκπρόσωπος της ελληνικής μειονότητας σημείωσε με νόημα: «ζούμε σε μία χώρα που τα δικαιώματα και την αξιοπρέπεια δεν την στερούμαστε μόνο εμείς που ανήκουμε σε άλλες εθνότητες, αλλά το σύνολο των πολιτών αυτής της χώρας. Ζούμε σε ένα κράτος που κυριαρχεί η πολιτική διαφθορά και το πελατειακό κομματικό κράτος. Και για να το πολεμήσεις όλα αυτά, όπως λέει ένας σπουδαίος Έλληνας ποιητής, ο Ανδρέας Κάλβος «Θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία». Η στάση του προέδρου του ΚΕΑΔ στις τελευταίες εμφανίσεις στο αλβανικό κοινοβούλιο είχε και αρετή και τόλμη και νομίζω πως αυτή η προσπάθεια πρέπει να στηριχθεί από όλες τις μειονότητες αλλά και γιατί όχι και του υπόλοιπους Αλβανούς πολίτες που επιθυμούν την πραγματική ελευθερία». [proinoslogos.gr]

This entry was posted in ΑΛΒΑΝΙΑ, ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ, ΕΛΛΑΔΑ, ΕΛΛΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.