Μουσείο Μπενάκη: Νίκος Χατζηκυριάκος – Γκίκας, John Craxton, Patrick Leigh Fermor

Ο Νίκος και η Barbara Γκίκα, με τον John Craxton, τον Patrick και την Joan Leigh Fermor στο σπίτι τους στην Ύδρα, 1958. Φωτ.: Roloff Beny.

Mια συναρπαστική ανασκόπηση της ζωής και του έργου τριών σημαντικών προσωπικοτήτων της τέχνης και των γραμμάτων του 20ού αιώνα, του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, του John Craxton και του Patrick Leigh Fermor, παρουσιάζει το Μουσείο Μπενάκη, στο Κεντρικό Κτήριο (Κουμπάρη 1), μέσα από μια έκθεση που διερευνά τη φιλία που τους ένωσε για σχεδόν μισό αιώνα, καθώς και την αγάπη που μοιράζονταν για την Ελλάδα και τον ελληνικό κόσμο.

Η έκθεση διοργανώθηκε από τη Λεβέντειο Πινακοθήκη σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη και το Craxton Estate και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Λεβέντειο Πινακοθήκη, στις αρχές του 2017. Η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη θα διαρκέσει έως τις 10 Σεπτεμβρίου, ενώ τον επόμενο χρόνο θα παρουσιαστεί στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο (Μάρτιος-Ιούλιος 2018).

Η έκθεση με τίτλο «Γκίκας, Craxton, Leigh Fermor: η γοητεία της ζωής στην Ελλάδα» αντανακλά μέσα από τα κείμενα του Leigh Fermor και το ζωγραφικό έργο του Γκίκα και του Craxton, τις μαγευτικές τους εξερευνήσεις κατά τη διάρκεια της ζωής τους, με πηγές έμπνευσης την Ύδρα, την Καρδαμύλη, την Κρήτη και την Κέρκυρα. Μέσα από επιστολές, σημειώσεις, εκδόσεις και αφιερώσεις, αλλά και πολλές σπάνιες φωτογραφίες από τη ζωή των τριών δημιουργών, η έκθεση δεν καταδεικνύει μόνο την αγάπη τους για την Ελλάδα, την ιστορία, το μύθο, την ύπαιθρο και τον ελληνικό τρόπο ζωής, αλλά επιδιώκει να αντικατοπτρίσει τις συναρπαστικές αναζητήσεις τους, τις μεταξύ τους αλληλεπιδράσεις, αλλά και την αφοσίωσή τους στη χαρά της ζωής.

Τα έργα που παρουσιάζονται προέρχονται από την Πινακοθήκη Γκίκα του Μουσείου Μπενάκη, το Craxton Estate στο Λονδίνο, τη Λεβέντειο Πινακοθήκη στη Λευκωσία, καθώς και από πολλές ιδιωτικές συλλογές και μουσεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Την επιμέλεια της έκθεσης έχουν οι Εβίτα Αράπογλου, Ian Collins, Sir Michael Llewllyn-Smith και Ιωάννα Μωραΐτη. Τον γενικό συντονισμό της έχει η Δήμητρα Θεοδότου-Αναγνωστοπούλου.

Η έκθεση συνοδεύεται από ομότιτλη έκδοση σε επιμέλεια της Εβίτας Αράπογλου, με κείμενα των επιμελητών και πλούσιο φωτογραφικό υλικό, στην ελληνική και αγγλική γλώσσα. Πρόκειται για μία έκδοση του Ιδρύματος Α. Γ. Λεβέντη και της Λεβεντείου Πινακοθήκης.
Η ζωή τους στην Ελλάδα

Το 1945 και το 1946 είναι τα χρόνια γνωριμίας τους. Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας γνωρίζει τον John Craxton και τον Patrick Leigh Fermor στο Λονδίνο, ενώ αργότερα οι δύο τελευταίοι συναντιούνται στην Αθήνα. Η φιλία ανάμεσα στους τρεις άνδρες αποδείχθηκε ιδιαίτερα ανθεκτική, αφού διήρκησε για περίπου πενήντα χρόνια και αναπτύχθηκε με κοινό σημείο αναφοράς την αγάπη τους για την Ελλάδα. Η Ελλάδα αποτελούσε αναπόσπαστο μέρος της σχέσης τους και συνάμα έμπνευση, που φανερώνεται σε κάθε πτυχή του έργου τους. Εκτός από την Αθήνα και το Λονδίνο, τέσσερις ακόμη τόποι επισφράγισαν τη φιλία τους: η Ύδρα, η Καρδαμύλη, η Κρήτη και η Κέρκυρα. Είναι ακριβώς οι τόποι που επέλεξαν να ζήσουν.

Η Ύδρα συνιστά ένα σημαντικό κεφάλαιο στη ζωή και των τριών φίλων, αλλά και πόλο έλξης Ελλήνων και ξένων, διανοουμένων και καλλιτεχνών. Για τον Γκίκα ήταν το σπίτι των παιδικών του χρόνων και αργότερα το καταφύγιό του, ο τόπος έμπνευσής του. Για τον Leigh Fermor, «μια πηγή ευτυχίας», όπως έλεγε ο ίδιος, ένα ησυχαστήριο για τη συγγραφή του βιβλίου του Μάνη. Για τον Craxton, ένας τόπος δημιουργίας λίγο πριν ανακαλύψει τον δικό του παράδεισο στην Κρήτη.

Το 1947 ο Craxton επισκέπτεται για πρώτη φορά την Κρήτη και, όταν ξαναγυρίζει έναν χρόνο αργότερα, ζωγραφίζει έργα με θέμα τους Κρητικούς βοσκούς. Ο τόπος και οι άνθρωποι τον γοητεύουν και έτσι το 1960 αποφασίζει να ακολουθήσει το όνειρό του και να ζήσει στα Χανιά – «στην αγαπημένη μου πόλη, στο αγαπημένο μου νησί». Το σπίτι πάνω από το βενετσιάνικο λιμάνι έγινε ο κύριος τόπος εργασίας του· πολλοί από τους πιο γνωστούς πίνακές του, με χαρακτηριστικές φυσιογνωμίες, σκηνές από την καθημερινή ζωή, καθώς και τοπία της κρητικής γης, δημιουργούνται εκεί.

Ο Leigh Fermor ανακαλύπτει τον δικό του παράδεισο-καταφύγιο στην Καρδαμύλη. Ο φίλος του, ο Γκίκας, γοητευμένος από τη φύση της περιοχής, ζωγραφίζει τοπία της, αλλά και δημιουργεί έργα για τη διακόσμηση του σπιτιού. Εκεί ο Leigh Fermor θα αφοσιωθεί στη συγγραφή: «Επιτέλους μπορούσα να βηματίζω ανάμεσα στα ελαιόδεντρα επί ώρες, σχηματίζοντας φράσεις και διαλύοντάς τες σε κομματάκια ξανά…»

Τελευταίος σταθμός, η Κέρκυρα. Ένα παλιό ελαιοτριβείο στις Σινιές της Κέρκυρας θα αποτελέσει τον νέο τόπο συνάντησης και δημιουργίας από τη δεκαετία του ’70 για τους Γκίκα, Craxton και Leigh Fermor. Εκεί ο Γκίκας θα δημιουργήσει ένα νέο «ειδυλλιακό σκηνικό», «ένα καταφύγιο μοναδικής ατμόσφαιρας και γοητείας», που θα μοιραστεί και θα εμπνεύσει και τους τρεις.
Παράλληλες εκδηλώσεις

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις από τους επιμελητές της έκθεσης Εβίτα Αράπογλου, ιστορικό τέχνης, και Ιωάννα Μωραΐτη, Υπεύθυνη Αρχείου Πινακοθήκης Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα. Πιο συγκεκριμένα:

Η Εβίτα Αράπογλου θα πραγματοποιήσει ξεναγήσεις το Σάββατο 1 Ιουλίου (ώρα 11:30), και την Κυριακή 2 Ιουλίου 2017 (ώρα 11:30).

Η Ιωάννα Μωραΐτη, θα πραγματοποιήσει ξεναγήσεις το Σάββατο 8 Ιουλίου (ώρα 11:30) και το Σάββατο 15 Ιουλίου 2017 (ώρα 11:30).

Δηλώσεις συμμετοχής στο τηλέφωνο 210 3671 014, Δευτέρα-Πέμπτη, 10.00-16.00. Πηγή

Advertisements
This entry was posted in ΕΚΘΕΣΕΙΣ, ΕΛΛΑΔΑ, ΕΛΛΑΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s