Η Νεφέλη του ΑΠΘ απογειώνεται για τον παγκόσμιο διαγωνισμό αεροναυπηγικής (Φωτο)

Η Νεφέλη είναι το αερομοντέλο- καύχημα της ομάδας Διαστημικής και Αεροναυτικής (ASAT) του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ανάλαφρη, με σύγχρονο design, και άριστες πτητικές ικανότητες, μπορεί να ελίσσεται στον αέρα με χάρη, ακόμη και όταν σηκώνει βάρη τριπλάσια από το δικό της.

To μικρό αυτό μη επανδρωμένο, μεταφορικό αεροπλάνο, που κατασκεύασαν εξολοκλήρου φοιτητές του Πολυτεχνείου, θα συμμετάσχει στον Παγκόσμιο φοιτητικό Διαγωνισμό Air Cargo Challenge που διοργανώνει ο οργανισμός Euroavia, στο Ζάγκρεμπ, από τις 7 έως τις 12 Αυγούστου, με στόχο μία υψηλή διάκριση.

Δεν είναι το μοναδικό μοντέλο που κατασκευάζει η νεοσύστατη, αλλά πολλά υποσχόμενη, ομάδα φοιτητών. Έχει αναλάβει δύο ακόμη μεγαλόπνοα σχέδια που αφορούν την κατασκευή πυραύλου και ενός νανοδορυφόρου, που φιλοδοξούν σύντομα να εκτοξευτούν στο διάστημα, προσφέροντας νέες εμπειρίες στους κατασκευαστές τους, αλλά και σημαντικά δεδομένα για το κοντινό μας σύμπαν.

Η ASAT

Η Aristotle Space & Aeronautics Team (ASAT), είναι μία πολύ καλά οργανωμένη πρωτοβουλία φοιτητών του Πολυτεχνείου του ΑΠΘ, που από τον Απρίλιο έχει γίνει επίσημα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Φοιτητών Αεροδιαστημικής, Euroavia. Έχει μόλις δύο χρόνια ζωής, αλλά εισήλθε δυναμικά στον χώρο, έχοντας να παρουσιάσει σημαντικό έργο στον ακαδημαϊκό χώρο για τα ελληνικά δεδομένα. Ξεκινώντας με εννέα μέλη από το τμήμα Μηχανολόγων και συγκεκριμένα από το εργαστήριο Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών (με υπεύθυνο τον καθηγητή, Κύρο Υάκινθο), σήμερα αριθμεί 58 άτομα από τα τμήματα Μηχανολόγων, Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, Πολιτικών Μηχανικών, Χημικών Μηχανικών, Φυσικό, Αρχιτεκτονική, Δημοσιογραφίας και Παιδαγωγικό.

Η οργάνωσή της μοιάζει με αυτή μίας καλοστημένης επιχείρησης, με άρτιο επιτελείο, διοίκηση, τομείς (marketing, δημόσιες σχέσεις, διαχείριση social media, construction, stability, aerodynamics, graphic design, electronics) και διάχυση ρόλων σε πρόσωπα στις κατάλληλες θέσεις. Διαχειρίζεται, ήδη τρία διαφορετικά project που αφορούν την κατασκευή ενός μη επανδρωμένου μεταφορικού αεροσκάφους, ονόματι Νεφέλη, έναν πύραυλο και έναν νανοδορυφόρο, με τα οποία θα συμμετάσχει σε παγκόσμιους φοιτητικούς διαγωνισμούς και εκθέσεις, και θα επιχειρήσει πειράματα και πραγματικές μετρήσεις που θα είναι αξιοποιήσιμα σε αντίστοιχες επιστήμες.

Τα τρία project

Η Νεφέλη No4 κατασκευάστηκε στο εργαστήριο της ομάδας σε διάστημα μόλις μίας εβδομάδας, καθώς η τεχνογνωσία υπήρχε από πριν με τρία άλλα, παρόμοια, αερομοντέλα, που όμως δεν είχαν τις επιδόσεις του τελευταίου, ούτε τον βελτιωμένο σχεδιασμό του. Ζυγίζει μόνο δύο κιλά και έχει μήκος 2,5 μέτρα και άνοιγμα φτερών τρία μέτρα. Έχει μικρό κόστος κατασκευής, καθώς είναι φτιαγμένο από ανθρακονήματα και ειδικό ξύλο (μπάλσα) για να είναι ελαφρύ. Η τελευταία πτητική δοκιμή, έγινε πριν τρεις μέρες στην αερολέσχη της Λάρισας και θεωρείται η πιο πετυχημένη, καθώς η Νεφέλη κατάφερε να περάσει τα απαιτούμενα τεστ, σηκώνοντας το μεγαλύτερο δυνατό φορτίο (πλάκες σιδήρου) των περίπου εφτά κιλών, κάτι που την καθιστά ήδη ανταγωνιστική για τον παγκόσμιο διαγωνισμό.

«Είναι η πρώτη φορά που παίρνουμε μέρος στο διαγωνισμό, οπότε ο βασικός στόχος μας είναι να έχουμε μία αξιοπρεπή και ανταγωνιστική συμμετοχή, να πετύχουμε όσο το δυνατόν καλύτερα αποτελέσματα. Στη συνέχεια σκοπεύουμε να βελτιωθούμε και να διεκδικήσουμε υψηλότερες θέσεις» δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο επικεφαλής της ASAT, τελειόφοιτος φοιτητής του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών, Μιχάλης Ευθυμιάδης.

Στον διαγωνισμό Air Cargo Challenge στο Ζάγκρεμπ, οι 35 συμμετέχουσες ομάδες από όλον τον κόσμο θα βαθμολογηθούν με βάση το τεχνικό κομμάτι (π.χ. στατικά τεστ στο αερομοντέλο), τη διαδικασία και τον χρόνο φόρτωσης, και την πτήση (πόσο καλά θα εκτελέσει ελιγμούς με το μεγαλύτερο δυνατό φορτίο, ταχύτητα, ύψος κλπ). Οι έρευνες για την τελειοποίηση τέτοιων μοντέλων μπορούν να βρουν εφαρμογές σε μία σειρά από εγχειρήματα όπως οι παρακολουθήσεις από αέρος, τα drones, οι αερομεταφορές, οι διασώσεις, οι εφοδιασμοί κ.α.

Ο υπεύθυνος καθηγητής του Εργαστηρίου, Κύρος Υάκινθος, δήλωσε υπερήφανος για τις ικανότητες της ομάδας ASAT. «Πρόκειται για πραγματικά διαμάντια. Είναι επιστήμονες με μεγάλη όρεξη και ικανότητες στον τομέα της αεροναυπηγικής, από τον σχεδιασμό της αεροδυναμικής συμπεριφοράς, μέχρι το μηχανολογικό κομμάτι και τις πολλές εξειδικεύσεις που απαιτεί. Είναι όμως και επαγγελματίες. Ξεκινούν από λευκό χαρτί και φτάνουν με λεπτομέρεια στην τελική ολοκλήρωση ενός εγχειρήματος. Δυστυχώς, όμως, θα αναγκαστούν να συνεχίσουν την πορεία τους στο εξωτερικό, αφού στην Ελλάδα οι ευκαιρίες για διαφορετική έρευνα, όπως στον συγκεκριμένο τομέα, είναι μηδαμινές» υπογράμμισε.

Το Rocketry είναι το δεύτερο πρότζεκτ της ομάδας. Αφορά την κατασκευή ενός πυραύλου, ο οποίος θα πρέπει να καταφέρει να φτάσει στα 10.000 πόδια πάνω από το έδαφος, και στη συνέχεια να πέσει και πάλι στην Γη με αλεξίπτωτο, χωρίς να υποστεί βλάβες. Με τον πύραυλο αυτό, η ομάδα ASAT, εκπροσωπώντας για πρώτη φορά την Ελλάδα, σκοπεύει να συμμετάσχει το 2019 στο παγκόσμιο διαγωνισμό του Νέου Μεξικού των ΗΠΑ, Spaceport American Cup. Μέχρι τότε, το στατικό της μοντέλο, μήκους 2,5 μέτρων θα μπορούμε να το δούμε από κοντά στην 82η ΔΕΘ, τον Σεπτέμβριο. «Ο πύραυλος είναι σχεδιαστικά έτοιμος, αλλά δεν είναι τελειοποιημένα κάποια λειτουργικά όργανα» είπε Μιχάλης Ευθυμιάδης και πρόσθεσε ότι είναι πιθανό να εκτελέσει και κάποιο πείραμα όταν φτάσει στο απαιτούμενο ύψος.

Τέλος, το τρίτο πρότζεκτ είναι το Cubesat, δηλαδή ένας μικρός δορυφόρος 3Χ10 cm, ο οποίος σκοπεύει, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, να μπει σε τροχιά στο διάστημα προκειμένου να πραγματοποιεί μετρήσεις της ακτινοβολίας «Γ» και να μεταφέρει τα δεδομένα στο εργαστήριο της ομάδας στο ΑΠΘ. «Μετρήσεις της συγκεκριμένης ακτινοβολίας, με τις οποίες ανιχνεύονται μαύρες τρύπες και super nova από την Γη, η συχνότητα με την οποία εμφανίζονται κ.α., δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή, οπότε τα δεδομένα θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν από το ΑΠΘ, αλλά και από άλλους οργανισμούς» δήλωσε ο Μιχάλης.

Ωστόσο, το εγχείρημα αυτό συναντά εμπόδια στο κομμάτι της εκτόξευσης, αφού κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται στην Ελλάδα. «Δεν έχει προβλεφθεί κάποιος χώρος για δοκιμές και εκτοξεύσεις πυραύλων, μη στρατιωτικών, στην Ελλάδα, και επιπρόσθετα, άλλες λύσεις συναντούν μεγάλα γραφειοκρατικά εμπόδια» εξήγησε ο καθηγητής κ.Υάκινθος.

Πάντως, η ομάδα Αεροναυπηγικής και Διαστήματος του ΑΠΘ αναζητά τρόπους για να καταφέρει να κάνει τις δοκιμαστικές της εκτοξεύσεις μέσω χορηγιών άλλων φορέων στο εξωτερικό, όπως της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος, καθώς, κάθε τέτοια δοκιμή μπορεί να κοστίσει δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Μοντέλο του νανοδορυφόρου θα εκτίθεται, επίσης, στην 82η ΔΕΘ, μαζί με τα υπόλοιπα επιτεύγματα της ομάδας.

«Αυτό που για εμάς είναι το πιο σημαντικό μέσα από όλες αυτές τις εμπειρίες είναι ότι μπαίνουμε, από φοιτητές ακόμη, στην κουλτούρα της αεροναυτικής και του διαστήματος, κάτι που είναι πρωτόγνωρο στην Ελλάδα» κατέληξε ο Μιχάλης. Πηγή

Advertisements
This entry was posted in ΕΛΛΑΔΑ, ΕΛΛΑΣ, ΕΠΙΣΤΗΜΗ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.