“Unconquered”: ένα πολιτικά μη ορθό κινηματογραφικό αριστούργημα

Ehud Would (Faith & Heritage) / ΚΟ

Το “Unconquered” είναι μια από τις καλύτερες επικές ταινίες, την οποία όμως δεν έχετε ακούσει ποτέ. Κατασκευασμένη παράλληλα με άλλες επικές ταινίες της MGM, όπως το «Μπεν Χουρ» (Ben-Hur) και το «Οι Δέκα Εντολές» (The Ten Commandments) και με ένα all-star καστ, η αξία του είναι υψηλή όσον αφορά την παραγωγή, αλλά η μεγάλη του δύναμη είναι στην αφήγησή του: σπάει όλα τα ταμπού της πολιτικής ορθότητας. Με τη δύναμη της παραδοσιακής αποικιοκρατικής αφηγήσεώς του, είναι μία από τις καλύτερες ταινίες στην κινηματογραφική ιστορία.

Βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, αυτή η μεταφορά από το μυθιστόρημα του Neil Swanson με τον ίδιο τίτλο, το Unconquered, επικεντρώνεται στην ζωή της Abby (την υποδύεται η ηθοποιός Paulette Goddard), μιας αγγλίδας χωριατοπούλας που με εντολή δικαστηρίου του Λονδίνου πωλείται ως σκλάβα στο Νέο Κόσμο γύρω στο 1760. Έτσι, η ταινία ασχολείται με ένα θέμα κυριολεκτικά «θαμμένο» από την πολιτική ορθότητα, την Λευκή δουλεία στην πρώιμη Αμερική, καθώς απεικονίζει τη μαζική εισαγωγή Άγγλων, Ιρλανδών και Σκωτσέζων σκλάβων.

Αυτή είναι η ουσία του πρωτοποριακού έργου του Michael Hoffman «They Were White and They Were Slaves» («Ήταν Λευκοί και Ήταν Σκλάβοι»), πράγμα που αποδεικνύει ότι τα 3/4 των Λευκών που κατέφθαναν στην αποικιακή Αμερική έρχονταν υπό κάποιο καθεστώς δουλείας. Αυτό σημαίνει με τη σειρά του ότι η δουλεία στην Αμερική ήταν κατά κύριο λόγο εμπόριο λευκής σαρκός και όχι μαύρης. Οι περισσότεροι δούλοι που έφταναν σε αυτές τις ακτές ήταν γιοι και κόρες των βρετανικών νησιών. Παρόλο που δεν υπήρχε κάποιο τέτοιο ταμπού κατά τη εποχή που κυκλοφόρησε η ταινία, αυτό και μόνο το σημείο αποκλείει αυτήν την ταινία από την mainstream «άποψη» σήμερα.

Και γίνεται ακόμη καλύτερη αν αναλογισθούμε ότι η Abby αγοράζεται από τον καλοπροαίρετο έμπορο σκλάβων και ήρωα της ταινίας, λοχαγό Christopher Holden (που τον υποδύεται ο Gary Cooper). Ξέρω. Μα… ήρωας, ένας έμπορος σκλάβων; Για φαντάσου, ε.

Και ακούστε και αυτό – η σκλάβα ήταν πραγματικά ευτυχισμένη που αγοράστηκε από τον Holden και τρέφει μάλιστα και ελπίδες για γάμο μαζί του! Σήμερα μια τέτοια υπόθεση θα προκαλούσε πορείες αλλοπαρμένων φεμινιστριών, ροζ πλεκτά καπέλα γεννητικών οργάνων και όλα αυτά.

Εντούτοις, ο Holden αγόρασε μόνο το κορίτσι για να την φυλάξει από τα σαγόνια του συναδέλφου του, Martin Garth (τον υποδύεται ο ηθοποιός Howard Da Silva), τον κεντρικό «κακό» της ιστορίας. Αλλά όπως ο Holden δεν ταιριάζει με το πρότυπο του σύμφωνου με την πολιτική ορθότητα «ήρωα», ούτε ο Garth, με το πρότυπο του πολιτικώς ορθού «κακού»: κάνει με επιμιξία με μία Ινδιάνα και οπλίζει τους Ινδιάνους εναντίον των λευκών εποίκων, ένα προοίμιο της εξέγερσης του Pontiac (Μάιος – Νοέμβριος 1763), μια ανοιχτή εκστρατεία φυλετικής γενοκτονίας εναντίον των λευκών. Είναι θα λέγαμε, ο «αντιρατσιστής» στην ιστορία (στο μη πολτικώς ορθό της υπόθεσης προσθέστε ότι ο Da Silva που υποδύεται τον «κακό», είναι εβραϊκής καταγωγής).

Παράλληλα τρέχει και ένα μικρότερο σενάριο με την ινδιάνα σύζυγο του Garth και τη ζήλια της για τον πόθο του Garth για την Abby, καθώς φαίνεται σχεδιάζει να εγκαταλείψει την ερυθρόδερμη για χάριν της λευκής – μια εξέλιξη που κάνει την ινδιάνα να θέλει να τους εκδικηθεί.

Η ταινία επίσης, δεν αποκρύπτει το θέμα της ινδιάνικης αγριότητας γενικότερα, καθώς ακούμε την ινδιάνα να λέει για αυτά «που κάνουν οι Ινδιάνοι στις Λευκές γυναίκες». Οι Ινδιάνοι προχωρούν σε σφαγή των Λευκών, από σπίτι σε σπίτι, σφάζοντας άντρες, γυναίκες και παιδιά και όταν η Abby πέφτει στα χέρια τους, αρχίζουν να την βασανίζουν μέχρι θανάτου με αναμμένους δαυλούς.

Αλλά ο Holden, χρησιμοποιεί την δεισιδαιμονία των Ινδιάνων εναντίον τους για να επηρεάσει τη διάσωση της Abby. Κάτι που καταλήγει σε μία από τις επικές μάχες τόσο της αμερικανικής όσο και της κινηματογραφικής ιστορίας, καθώς η συνομοσπονδία των ινδιάνικων φυλών καταρρέει σαν ένα παλιρροϊκό κύμα στα ξύλινα τείχη του Fort Pitt. Η ασάφεια διαλύεται: οι λευκοί Χριστιανοί πρέπει να πολεμήσουν για τις δικές τους ζωές ενάντια στην αμείλικτη ινδιάνικη αγριότητα.

Αυτή ήταν η ιστορία εκείνες τις αποικιακές ημέρες της Αμερικής και αυτή η ιστορία βρίσκεται στα παλιά βιβλία ιστορίας. Αλλά στην εποχή μας, πλέον οι διάφοροι (προδότες της φυλής τους) Garth και οι άγριοί του είναι οι «καλοί» και οι Holdens είναι οι «κακοί». Το βλέπουμε αυτό στην ταινία «The Revenant» (2015), την αληθινή ιστορία του Hugh Glass (τον οποίον υποδύεται ο DiCaprio). Στην πραγματική ιστορία, ο Glass ήταν ένας κυνηγός που έμπλεκε σε μάχες με τους ινδιάνους, (και μάλιστα σκοτώθηκε από Ινδιάνους!), αλλά στην προσαρμογή του φιλμ, έχει έναν γιο μισό ινδιάνο (πλήρως φανταστικό στοιχείο) και στην προσπάθειά του να εκδικηθεί εκείνους που τον ήθελαν νεκρό, μετατρέπεται σε social justice σταυροφόρο ενάντια στους «ρατσιστές» λευκούς που σκότωσαν το μικρό του Injun. Μια μεγάλη πραγματική ιστορία μεταμορφώνεται σε ξεκάθαρη αντι-Λευκή προπαγάνδα.

Εννοείται ότι μόλις είδα την σκηνή με την αρκούδα, ήμουν υπέρ της αρκούδας.

ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ / πηγή

Advertisements
This entry was posted in ΕΛΛΑΔΑ, ΕΛΛΑΣ, ΤΕΧΝΗ and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s