Παράσταση με αρχαία μεταλλική πυραμίδα στην Κρήτη

Οι αρχαίοι Έλληνες βρήκαν το ΔΙΚΤΥΟ ΤΩΝ ΜΕΤΑΛΛΩΝ και τον ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΠΙΝΑΚΑ ΤΩΝ ΧΗΜΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ

Του Γιώργου Λεκάκη

Πρόκειται για πληροφορία από μια γραπτή πηγή, από έναν δακτυλιόλιθο (cornelian), που είχε στην κατοχή του ο πρίγκηψ Poniatowski (αρ. 40000132, Poniatowski, T103). Εικονίζει δεξιά τον θεό των Κρητών, Βάλχανο (αργότερα Βάλχανο Δία ή/και Ήφαιστο), εξουσιαστή των ηφαιστείων (εξ ου και Vulcan, volcano, αλλά και Βαλκάνια, η ηφαιστειώδης χερσόνησος της Ευρώπης), να δείχνει στον ιπτάμενο και επί νεφών, θεό Απόλλωνα, το Δίκτυο των Μετάλλων ή ΜΕΤΑΛΛΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ / ΠΛΕΓΜΑ («THE NET OF METAL», κατά την Οξφόρδη), στο οποίο έχει ξεχάσει να συμπεριλάβει το θείο ζευγάρι, την Αφροδίτη και τον Άρη, τους οποίους (προφανώς τους πλανήτες) δείχνει με το δάκτυλό του ο ηλιοθεός…

Ο Βάλχανος – γνωστός από νόμισμα της Φαιστού – είναι ενώπιον αμονιού, με το σφυρί στο έδαφος. Κλασσικός σιδηρουργός (smith)…

Η εικόνα σηκώνει πολλή συζήτηση…

Ίσως είναι από την εποχή που ο Απόλλων διατριβούσε στην Κρήτη, πριν καν έρθει στην Φωκίδα, και ιδρύσει το Μαντείο των Δελφών…Ο Βάλχανος λατρευόταν κυρίως στην Φαιστό (< την φαινομένη, την φανερή, την φανερωμένη, την λουσμένη στο φως). Γι’ αυτό και ο θεός της φωτιάς Ήφαιστος, έχει ονοματική σχέση με την Φαιστό. Με το δίκτυο των μετάλλων ή τα μέταλλα έχει φτιάξει μια (μεταλλική) πυραμίδα / πυλώνας (κάτι σαν τον Πύργο του Άιφελ – οποίος όμως κατασκευάσθηκε… 60 χρόνια μετά από αυτήν την παράσταση, το 1889). Πυραμίδες στην Κρήτη υπάρχουν πολλές…Το δακτυλίδι, ίσως, μαρτυρά μια απ’ αυτές, και μάλιστα μεταλλική…Αυτές οι μεταλλικές τεχνικές πυραμίδες, μεταξύ τους, έκαναν ένα δίκτυο.

Όλο αυτό είναι ή έργο του Κρώμου ή επί εποχής Κρώμου (κρώμος = πηκτό < κρώμνος, κράμνος, κράμα, χρώμα). Πρόκειται, λοιπόν, για τον ευρετή των κραμάτων και των χρωμάτων; Ή μήπως μιλά για έναν κρώμο > θρόμβο, κόμβο;

Από την άλλη σπουδαία πηγή μας, την μυθιστορία μας (και όχι μυθολογία) μας, ο μόνος Κρώμος, που μας είναι γνωστός είναι ο υιός τού Λυκάονος, από του οποίου ωνομάσθησαν οι Κρώμοι, ιδρυτές ομωνύμου πόλεως στην Αρκαδία. Ίσως να είναι ο ίδιος με τον Κρώμνο, επίσης Λυκαονίδη, από του οποίου ονομάσθηκε η Κρώμνα της Παφλαγονίας, η μετέπειρα Άμαστρις ή μέρος αυτής. …Βλέπετε … Κρήτη – Αρκαδία – Πόντος ήταν από αρχαιοτάτων χρόνων μια ανοικτή γραμμή…

Όμως υπάρχει και κάτι άλλο άξιο παρατήρησης:

Ίσως ο Βάλχανος να έχει φτιάξει και το πρώτο (πυραμιδικό) περιοδικό σύστημα/πίνακα, την κατάταξη των χημικών στοιχείων των μετάλλων στην Ιστορία, για χρήση και γνώση του θεού…

Απόλλων, Βάλχανος και… Τέσλα…

Σημειώστε πως η παράσταση το δακτυλιδιού δημοσιεύθηκε το 1830/1833, ενώ ο Γερμανός Julius Lothar Meyer, ο Βρετανός χημικός John Newlands, ο Ιταλός Stanislao Canizzaro και, εν τέλει, ο Ρώσος χημικός Δημήτριος Μεντελέγιεφ (στον οποίο και κατοχυρώθηκε τελικά, από την παγκόσμια επιστήμη) συνέταξαν παρόμοιους πίνακες, τουλάχιστον 25 χρόνια μετά την δημοσίευση του δακτυλιδού, και την επεξήγησή του…

ΠΗΓΕΣ για το δακτυλίδι:

Prendeville, J. «Explanatory catalogue of the proof-impressions of the antique gems possessed by the late Prince Poniatowski and now in the possession of John Tyrrell», έκδοση 1841…
Christie’s Λονδίνου «Catalogue des pierres graves antiques de S.A. le Prince Stanislas Poniatowski ([1830;]-1833)»…

Stanisław Poniatowski

Όσο για τον κάτοχο του δακτυλιδιού, πρίγκηπα Stanisław Poniatowski (1754-1833) ήταν Πολωνός ευγενής, πολιτικός, διπλωμάτης, μέλος της πλούσιας οικογένειας Poniatowski και ανηψιός του τελευταίου βασιλιά της Πολωνίας, Stanislaw II Αύγουστο. Άμεσα υπεύθυνος για την ζωή του μονάρχη, ο μεγάλος ταμίας (δηλ. υπ. Οικονομικών) του Μεγάλου Δουκάτου της Λιθουανίας (1784-1791), ο κυβερνήτης του Stryj, κ.ά.

Ο St. Poniatowski μετανάστευσε στην Ιταλία, όπου ζούσε στην Ρώμη, και εν συνεχεία στην Φλωρεντία, και σχετίσθηκε με το Δουκάτο της Τοσκάνης…

Ο φιλότεχνος Stanisław Poniatowski στις αρχές του 19ου αι. παρήγγειλε περίπου 2.500 εγχάρακτους πολύτιμους λίθους, σε μια ομάδα σπουδαίων χαρακτών στην Ρώμη.
Όλοι οι αυτοί οι καλλιτέχνες ήταν και μύστες και γνώστες. Και περνούσαν κωδικοποιημένα μηνύματα στα έργα τέχνης τους, για να τα βρουν και να τα αποκωδικοποιήσουν, να τα διαβάσουν, οι επόμενες γενιές…

Γι’ αυτό οι εν λόγω καλλιτέχνες εστράφησαν στην κλασσική λογοτεχνία και ελληνική μυθολογία, για έμπνευση (κυρίως Όμηρο, Βιργίλιο, Οβίδιο).

Το 1830, ο Poniatowski δημοσίευσε έναν συνοπτικό κατάλογο των πολύτιμων λίθων του, με τίτλο «Catalogue des Pierres Gravees Antiques de S.A. le Prince Stanislas Poniatowski», ο οποίος περιείχε περίτεχνες περιγραφές για κάθε έναν απ’ αυτούς.

Η συλλογή του επωλήθη μετά τον θάνατό του, στην δημοπρασία του Οίκου Christie στις 21-29.5.1839. Κάποιοι διέδωσαν πως είναι ανάξια λόγου, διότι είναι έργα του 19ου αι. Έτσι επωλήθη φθηνά και έκτοτε έχει διασκορπιστεί…

Η πλειοψηφία της αποκτήθηκε από τον John Tyrrell. Κάποιους απ’ αυτούς, όπως και τον εν λόγω, εδημοσίευσε το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, το οποίο τώρα ξανα-ανοίγει τον «φάκελλο Poniatowski»!

Ο Tyrrell εδημοσίευσε την συλλογή του (απαρτιζόταν από περίπου 1.200 πολύτιμους λίθους) το 1841. Αναδημοσίευσε μέρος τους, το 1857 και το 1859 με φωτογραφίες, αν και η τέχνη αυτή ήταν ακόμη σε πρώιμο στάδιο, με τον James Prendeville. Αλλά μόνο τα 471 κομμάτια απεικονίστηκαν.

Οι φωτογραφίες δεν ελήφθησαν από τους αρχικούς πολύτιμους λίθους, αλλά από έντυπες εκτυπώσεις τους. Τα περισσότερα αυτής της συλλογής που είναι γνωστά σήμερα, είναι αυτά τα πετράδια του Tyrrell. Τις φωτογραφίες συνόδευε με μια περιγραφή. Οι ποιητικές εικονογραφήσεις ήταν ένα προσεκτικά επιλεγμένο θέμα από τους κλασσικούς συγγραφείς.

Σε έναν, λοιπόν, απ’ αυτούς, εικονίζεται η παραπάνω «αινιγματική» κωδικοποιημένη παράσταση του Κρώμου…

ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ : Γ. Λεκάκης «Αγία Πετρούπολη και Κωνσταντινούπολη». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 18.12.2019. Πηγή

This entry was posted in ΕΛΛΑΔΑ, ΕΛΛΑΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.