Δώδεκα μήνες, δώδεκα στιγμές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Ανασκόπηση 2020 από τη Μαρία Λαγογιάννη

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Γράφει η Μαρία Θερμού

Χρονιά δύσκολη, πρωτόγνωρη, παράξενη για όλους και όλα το 2020, όχι μόνον δεν άφησε ανεπηρέαστα τα μουσεία, τους αρχαιολογικούς χώρους, τις πολιτιστικές υποδομές γενικώς της χώρας, αλλά οι επιπτώσεις των δεινών που επέφερε, ήταν τεράστιες και σ΄ αυτά.

Οι αντοχές δοκιμάστηκαν σκληρά, όμως η ευρηματικότητα, η ευελιξία και, βέβαια, η υπομονή και η επιμονή επιβραβεύθηκαν. Των ανθρώπων βεβαίως, που υπηρετούν τον πολιτισμό, και φάνηκαν σε κάθε περίπτωση αντάξιοι των περιστάσεων.

Πόσο εύκολο είναι, άλλωστε, τη μία μέρα να υποδέχεσαι κατά εκατοντάδες τους επισκέπτες στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και την άλλη να κυκλοφορείς σε άδειες αίθουσες, με μάσκες και τον φόβο του κορονοϊού ή να ετοιμάζεις μεγάλες εκθέσεις, που ελάχιστοι μόνον θα προφθάσουν να δουν…

«Η πανδημία υποχρέωσε το Μουσείο με τους ανεκτίμητους αρχαίους θησαυρούς και τους εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες από όλα τα μέρη του πλανήτη να αναστείλει τη λειτουργία του δύο φορές. Και ενώ το 2019 το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο υποδέχτηκε 608.876 επισκέπτες, το 2020 ο θαυμαστός χώρος όπου συγκλίνουν μνήμες αιώνων αποχωρίστηκε τους φίλους του και όσα χαρίζουν ρυθμό και χρώμα στις αίθουσές του», αναφέρει η επίτιμη διευθύντρια πλέον του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, κυρία Μαρία Λαγογιάννη στην ανασκόπησή της, του 2020 μέσα από την ανάρτησή της στο All for National Archaeological Museum Athens.

Ο πρωθυπουργός Κκυριάκος Μητσοτάκης και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ξεναγούνται από την Μαρία Λαγογιάννη στην έκθεση «Δι΄αυτά πολεμήσαμεν»

Και δεν μπορεί να μη θυμηθεί, βέβαια, τις διεθνείς επιστημονικές και εκθεσιακές συνεργασίες που αναβλήθηκαν, τις εκδηλώσεις και τις εκπαιδευτικές δράσεις που ακυρώθηκαν και το χειρότερο, τις δύο μεγάλες επετειακές εκθέσεις που σχεδιάστηκαν και διοργανώθηκαν για να τιμήσουν την Εθνική Παλιγγενεσία του 1821 και τη συμπλήρωση 2500 χρόνων από τις Θερμοπύλες και τη Σαλαμίνα, αλλά στερήθηκαν απρόσμενα τους επισκέπτες τους.

Με ανάλογη τύχη και για τον αναβαθμισμένο εξωτερικό κήπο του Μουσείου, με τα 6.000 νέα φυτά, εμπνευσμένα από τους μύθους της ελληνικής αρχαιότητας… «Στο κλειστό Μουσείο, ωστόσο, η δράση και η καθημερινή φροντίδα από τους εργαζόμενους συνεχίστηκε με την ίδια προσήλωση, αλλά και με όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας κατά της Covid- 19», όπως λέει η κυρία Λαγογιάννη.

«Κι αν η Μαινάδα μοιάζει να ονειρεύεται ανενόχλητη στην έρημη αίθουσα με τις ακίνητες μαρμάρινες προτομές, η δημιουργική έμπνευση δεν σταμάτησε ούτε στιγμή». Απόδειξη, οι δέκα ψηφιακές εφαρμογές με δράσεις στο μουσείο, που είναι προσβάσιμες από τον ιστότοπό του, αλλά και δύο εξαιρετικές εκδόσεις, που συνόδευσαν τις επετειακές εκθέσεις.

Τους δώδεκα σκληρούς μήνες του 2020 εικονογραφεί, τέλος, η ίδια, με εμβληματικές φωτογραφίες, μία για κάθε έναν, που μιλούν εύγλωττα για τις ειδικές συνθήκες, που όλοι έζησαν στο μουσείο και θα γραφτούν στην ιστορία του: Ανέμελοι επισκέπτες θαυμάζουν τα αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης τον Ιανουάριο του 2020, με μία ομάδα ξένων να επικεντρώνουν την προσοχή τους ακριβώς στην μαρμάρινη κεφαλή της Υγείας.

Ιανουάριος: Τουρίστες μπροστά στη μαρμάρινη κεφαλή της Υγείας

Τον Φεβρουάριο, τα μουσεία είναι ανοιχτά, οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν στο Εθνικό Αρχαιολογικό, την έξοχη επετειακή έκθεση «Δι΄ αυτά πολεμήσαμεν. Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση», αλλά από τα τέλη αυτού του μήνα, τα ανησυχητικά νέα, λόγω της εξάπλωσης του κορονοϊού δημιουργούν ένα δυσάρεστο κλίμα.

Φεβρουάριος: Φύλακας αρχαιοτήτων στην επετειακή έκθεση «Δι΄αυτά πολεμήσαμεν. Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση».

Τον Μάρτιο, οι εξελίξεις είναι καταιγιστικές. Αρχικά, τα μουσεία είναι ανοιχτά, με σχετική εγκύκλιο, όμως, από το υπουργείο Πολιτισμού επιβάλλεται περιορισμός των επισκεπτών ανά αίθουσα, ενώ από τις 13 Μαρτίου αναστέλλονται τα πάντα. Αρχαία σε αναμονή.

Μάρτιος: Με τα φώτα ασφαλείας. Αρχαιότητες σε αναμονή.

Η ίδια εικόνα και τους μήνες που ακολουθούν. Ως τον Ιούνιο, οπότε με το σύνθημα «Η ασφάλεια πρώτα» τα μουσεία ξανανοίγουν. Με μάσκες και απολυμαντικά, με επισημάνσεις για την τήρηση των αποστάσεων, με συγκεκριμένο αριθμό ατόμων ανά αίθουσα, το Εθνικό Αρχαιολογικό υποδέχεται ξανά το κοινό του και τους ξένους επισκέπτες, που έρχονται δειλά δειλά στη χώρα.

Απρίλιος: Πώς είναι να είσαι μόνος σε ένα μουσείο
Μάιος: Η άνοιξη στο αίθριο του κλειστού Μουσείου
Ιούνιος: Προετοιμασίες για το άνοιγμα

Τον Ιούλιο επικρατεί αισιοδοξία, τον Αύγουστο γιορτάζεται, πάντα με όλα τα μέτρα προστασίας, η πανσέληνος και τον Σεπτέμβριο εντείνονται οι προετοιμασίες για την νέα μεγάλη έκθεση «Οι Μεγάλες Νίκες – Στα Όρια του Μύθου και της Ιστορίας».

Ιούλιος: Επισκέπτες με μάσκες στην αίθουσα με τον τζόκεϊ του Αρτεμισίου
Αύγουστος: Προσέλευση επισκεπτών για το φως της πανσελήνου
Σεπτέμβριος: Η άφιξη του Θεμιστοκλή από το Museo Ostiense

Θα εγκαινιαστεί τον Οκτώβριο, όταν η κατάσταση, όμως, είναι και πάλι επιβαρυμένη. Λίγες μέρες αργότερα, έτσι, τα μουσεία θα κλείσουν και πάλι. Το Εθνικό Αρχαιολογικό, όμως, δεν μένει ποτέ άδειο, Οι εργαζόμενοι είναι όλοι εκεί και προετοιμάζονται για το μέλλον. Αυτή τη φορά ευοίωνο.

Οκτώβριος: Η προετοιμασία της έκθεσης «Οι Μεγάλες Νίκες – Στα Όρια του Μύθου και της Ιστορίας».
Νοέμβριος: Το όνειρο της Μαινάδας στο κλειστό Μουσείο.
Δεκέμβριος: Ο Κούρος του Σουνίου υπό το βλέμμα των επιστημόνων του μουσείου.

Πηγή

This entry was posted in ΕΛΛΑΔΑ, ΕΛΛΑΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.