Η Σύρα φέρνει το 1821 κοντά στο 2021, με μια έκθεση στην Πινακοθήκη Κυκλάδων

Ο όμορφος χώρος της Πινακοθήκης Κυκλάδων.

Γράφει η Μαργαρίτα Πουρνάρα

Λίγο μετά το ξέσπασμα της Επανάστασης και την καταστροφή της Χίου, οι κατατρεγμένοι βρήκαν ασφαλές καταφύγιο στο λιμάνι της Σύρου. Μια χέρσα ακτή με μια λοκάντα και ένα υποτυπώδες αγκυροβόλι μετατράπηκε μέσα σε μερικές δεκαετίες σε μία από τις ομορφότερες πόλεις της Ελλάδας, την Ερμούπολη, πόλο έλξης για άξιους ανθρώπους από κάθε γωνιά της πατρίδας. Ψαριανοί, Μακεδόνες, Κρητικοί, Πελοποννήσιοι και αργότερα οι Μικρασιάτες πρωτοστάτησαν στο εμπόριο, στην κλωστοϋφαντουργία, στη ναυτιλία, και έγιναν –μέσα σε μια γενιά– υπερήφανοι Συριανοί που προίκισαν την πόλη τους με λαμπρά δημόσια κτίρια. Η Ερμούπολη απώλεσε τα μεγαλοαστικά της ερείσματα, ευτυχώς όμως διατήρησε την αρχιτεκτονική φυσιογνωμία της, που της δίνει σήμερα τη μοναδική ταυτότητά της.

Ο εφοπλιστής Αντώνης Κομνηνός στα εγκαίνια.

Ο εφοπλιστής Αντώνης Κομνηνός δεν ξέχασε ποτέ την καταγωγή του και εδώ και χρόνια έχει αναβιώσει την παράδοση ευεργεσίας στο νησί. Χάρη στη στήριξη από το ίδρυμα που φέρει το όνομα του Συριανού παππού του, έχουν γίνει πολλές εικαστικές και θεατρικές δράσεις. Επίσης, δόθηκε νέα πνοή και στην Πινακοθήκη Κυκλάδων. Από το δάπεδο μέχρι και τον φωτισμό, ο εφοπλιστής φρόντισε να μεταμορφώσει τον κύριο εκθεσιακό χώρο της Ερμούπολης, ο οποίος είχε παραμεληθεί για χρόνια. Στις αίθουσές της φιλοξενείται, από τις 19 Ιουνίου, μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση, που παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη φιλελληνική συλλογή του. Πρόκειται για εξαιρετικά ζωγραφικά έργα εκείνης της περιόδου, τα οποία έχει συλλέξει με υπομονή και συνέπεια εδώ και 30 χρόνια.

Δημιουργία του Yassonas, εμπνευσμένη από το ’21.

Από τον Πέτερ φον Ες και τον Κριστιάν Πέρλμπεργκ έως τον περίφημο Καρλ Κρατσάιζεν, ο οποίος έφτιαξε ένα λεύκωμα προσωπογραφιών με τις μεγαλύτερες μορφές του Αγώνα (τους γνώρισε από κοντά, καθώς είχε έρθει και ο ίδιος να πολεμήσει στην πατρίδα μας), οι Συριανοί θα έχουν το προνόμιο να δουν μια οπτική αναπαράσταση του 1821, που συμπληρώνεται από εμβληματικούς πίνακες του Βρυζάκη και του Πίτζε. Μαζί με τα αθηναϊκά τοπία, τα πορτρέτα και τις ιστορικές σκηνές εκτίθενται και φιλελληνικά αντικείμενα, όπως ρολόγια, όπλα και κοσμήματα. Το στήσιμο της έκθεσης έχει επιμεληθεί η ιστορικός τέχνης Φανή-Μαρία Τσιγκάκου –που ειδικεύεται σε αυτή την ιστορική περίοδο– μαζί με την Ιφιγένεια Μποτζάκη, εκ μέρους του ιδρύματος. Το φθινόπωρο η έκθεση θα μεταφερθεί και στο Μουσείο Μπενάκη.

Η συλλογή Κομνηνού διαθέτει κορυφαία φιλελληνική ζωγραφική.

Αυτό, ωστόσο, που την καθιστά ιδιαίτερη είναι ότι δεν παρουσιάζονται μόνον έργα της περιόδου, αλλά και σύγχρονα, όπως του εικαστικού δημιουργού Yassonas (ο γνωστός Cacao Rocks), καθώς και φωτογραφικές δημιουργίες των Βαγγέλη Κύρη και Ανατόλι Γκεοργκίεφ. Ετσι, πραγματοποιείται μια ζωντανή συνομιλία ανάμεσα στο παλιό και στο νέο, και μια φρέσκια πνοή έρχεται από το παλαιό τελωνείο της Σύρου, που πριν από δεκαετίες έγινε η Πινακοθήκη Κυκλάδων. Πηγή

This entry was posted in ΕΚΘΕΣΕΙΣ, ΕΛΛΑΔΑ, ΕΛΛΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΑ and tagged , , , . Bookmark the permalink.