Aρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας: «Απολλώνιο Φως»

Με μια έκθεση του καταξιωμένου και διεθνώς αναγνωρισμένου Καβαλιώτη εικαστικού Δημοσθένη Σωτηρούδη, το Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας υποδέχεται το φιλότεχνο κοινό της πόλης αλλά και τους δεκάδες θερινούς επισκέπτες του. Είναι η πρώτη έκθεση που φιλοξενείται στη νέα πτέρυγα του μουσείου μετά τους περίπου έξι μήνες που παρέμεινε κλειστό λόγω της εφαρμογής των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση του κορονοϊού.

Η απόφαση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καβάλας-Θάσου και της διεύθυνσης του Αρχαιολογικού Μουσείου να φιλοξενήσει μια έκθεση σύγχρονης γλυπτικής και ζωγραφικής ενός ιδιαίτερα αγαπητού ντόπιου καλλιτέχνη, επιδιώκει τη συνύπαρξη της τέχνης με την αρχαιολογία προσφέροντας σε όσους την επισκεφθούν έναν ακόμα τόπο συνάντησης της αισθητικής και της γνώσης με την ιστορία.

Η εικαστική έκθεση του Δημοσθένη Σωτηρούδη έχει τίτλο «Απολλώνιο Φως» και στους δυο χώρους όπου φιλοξενείται ο επισκέπτης μπορεί να δει από κοντά γλυπτά και ζωγραφικά έργα του καλλιτέχνη που «δένουν» αρμονικά με τα μόνιμα αρχαιολογικά εκθέματα του μουσείου και όλα μαζί αποτελούν μια ενιαία ενότητα που τα λούζει το αρχαίο «Απολλώνιο Φως».

Δεν είναι πάντως η πρώτη φορά που το Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας καινοτομεί και στους χώρους του φιλοξενεί σύγχρονα έργα Ελλήνων εικαστικών και δημιουργών. Το Δεκέμβριο του 2019 φιλοξένησε μια μοναδική έκθεση ζωγραφικών έργων και χαρακτικών από τη σημαντική συλλογή της Τραπέζης της Ελλάδος δίνοντας τη μοναδική ευκαιρία στους φιλότεχνους της περιφέρειας να θαυμάσουν από κοντά έργα μεγάλων Ελλήνων εικαστικών όπως του Γύζη, του Ιακωβίδη, του Τσαρούχη, του Λύτρα, του Βολανάκη, του Αξελού, της Κατράκη, του Χαλεπά και πολλών άλλων.

Αυτή τη φορά, η έκθεση του Δημοσθένη Σωτηρούδη σηματοδοτεί το τέλος μιας δύσκολης περιόδου για την κοινωνία. Την ίδια ώρα όμως, αποτελεί και μια ελπιδοφόρα αρχή για όσους αγαπούν την τέχνη και βιώνουν μέσα απ’ αυτήν πρωτόγνωρες εμπειρίες.

Η περίοδος της σιωπής και της μοναξιάς τελείωσε

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Δημοσθένης Σωτηρούδης δεν κρύβει τη χαρά και την ικανοποίησή του για την έκθεση, επισημαίνοντας ότι τα έργα ήταν έτοιμα και στημένα να παρουσιαστούν στο κοινό πριν από την καραντίνα με αποτέλεσμα να μείνουν κλεισμένα στο μουσείο για έξι ολόκληρους μήνες. «Τι μοναξιά…», μονολογεί, δίνοντας έτσι στα γλυπτά και τους ζωγραφικούς πίνακες μια ιδιότυπη ζωή. Όμως, η περίοδος της σιωπής και της μοναξιάς πέρασε για όλους και πλέον τα έργα του αγαπητού Καβαλιώτη εικαστικού είναι έτοιμα να «μιλήσουν» στις καρδιές όσων τα θαυμάσουν από κοντά.

Λίγες ώρες πριν από τα επίσημα εγκαίνια, από την επίτιμη έφορο αρχαιοτήτων Χάιδω Κουκούλη-Χρυσανθάκη, ο Καβαλιώτης εικαστικός ξεναγεί το ΑΠΕ-ΜΠΕ στους χώρους της έκθεσης στέλνοντας το μήνυμα πως μόνο ό,τι παράγεται και δημιουργείται μέσα από την ελεύθερη βούληση του καλλιτέχνη και δημιουργού μπορεί να τον εκφράζει και να αποτυπώνει την προσωπική αλήθεια του.

Ο Δημοσθένης Σωτηρούδης ανήκει σε εκείνη την κατηγορία των καλλιτεχνών που είπαν πολλά όχι στη ζωή τους και στην καριέρα και όπως επισημαίνει χαριτολογώντας «δεν έπιασα ποτέ τον ταύρο από τα κέρατα και ίσως γι’ αυτό ποτέ δεν βιοπορίστηκα μέσα από την τέχνη». Είπε πολλά όχι σε ενδιαφέρουσες προτάσεις να μείνει και να εργαστεί στο εξωτερικό. Πάντα ακολουθούσε το ένστικτό του. Ό,τι έκανε, το έκανε ορμώμενος από προσωπικό ενδιαφέρον και από τη μεγάλη αγάπη του για την τέχνη που υπηρέτησε πιστά όλα αυτά τα χρόνια.

Μια γεμάτη ζωή, ένα πλούσιο έργο

Αν και με καταγωγή από τα Πετρωτά Έβρου έζησε, δημιούργησε και έκανε οικογένεια στη Καβάλα. Σπούδασε στην Κρατική Ακαδημία Εικαστικών Τεχνών στη Στουτγάρδη. Οι δημιουργίες του έχουν εκτεθεί σε 34 ατομικές εκθέσεις μεταξύ αυτών στο πανεπιστήμιο Yale New Haven, στη γκαλερί «Tronjia» της Μασαχουσέτης, στην Παιδαγωγική Ακαδημία Reutlingen στη Γερμανία, στο Γαλλικό Ινστιτούτο στη Θεσσαλονίκη, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης και πρόσφατα στο Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης στην Ξάνθη. Επίσης, συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, του Συλλόγου Γλυπτών και του Συλλόγου Καλλιτεχνών Β. Ελλάδας. Έργα του περιλαμβάνονται στις συλλογές του Μουσείου Βορρέ, στην πινακοθήκη της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, του Τελλόγλειου Ιδρύματος του ΑΠΘ, στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Καβάλας «Βασίλης Βασιλικός», όπως επίσης και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η γυναικεία μορφή και ο συμβολισμός κυρίαρχα στοιχεία

Στα γλυπτά έργα του Δημοσθένη Σωτηρούδη, η γυναικεία μορφή αποτελεί κυρίαρχο μοτίβο με δυο κυρίαρχες τάσεις και όπως εύστοχα σημειώνει η τεχνοκριτικός Σοφία Καζάζη: «Η μία τάση, αντλείται από την αρχαϊκή παράδοση με τις γεροδεμένες, πληθωρικές καμπύλες και η άλλη από τη σχηματοποίηση μιας λιτής, διάτρητης γεωμετρίας».

Σε κάθε ζωγραφικό έργο της σειράς «Απολλώνιο Φως», ο καλλιτέχνης προσφέρει μια αναπαράσταση γλυπτού έργου με θέμα τις πρωτογενείς δυνάμεις της ανθρώπινης ύπαρξης, ενταγμένο αρμονικά σε μια μάλλον μαγευτική αρχιτεκτονική σύνθεση. Όπως τονίζει μάλιστα ο ιστορικός τέχνης Βασίλης Μακέδος: «Ο ζωγράφος για άλλη μια φορά ακόμα δημιουργεί και παρουσιάζει σύμβολα. Εκεί τον οδηγεί η αναζήτησή του, δεν είναι ο στόχος του αλλά το αποτέλεσμα της επιδίωξης του στόχου. Η συμβολοποίηση της ανθρώπινης μορφής, η συμβολοποίηση της αρχέγονης δημιουργικής δύναμης είναι το φως που πλημμυρίζει τα έργα. Είναι το καθάριο “Απολλώνιο Φως” που φωτίζει ψυχές και σώματα και πλάθει έναν κόσμο αγνό και εξανθρωπισμένο».

Καθώς περιδιαβαίνει την έκθεση ο Δημοσθένης Σωτηρούδης, και έχοντας μια εξομολογητική διάθεση, μιλάει για την πορεία της καλλιτεχνικής του ζωής, την καριέρα του, τις επιλογές του. Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι πρόκειται όχι μόνο για μια ώριμη καλλιτεχνική προσωπικότητα αλλά και για έναν αντισυμβατικό χαρακτήρα που δεν έκανε ποτέ εκπτώσεις στα θέλω και τις επιθυμίες του. «Τι νόημα έχει η ζωή αν δεν μπορείς να κάνεις αυτό που πραγματικά θέλεις», τονίζει με νόημα και συνεχίζει: «Σε αυτή την ηλικία που έφτασα και μετά από τόσα χρόνια που υπηρέτησα την τέχνη νιώθω πραγματικά μια πληρότητα από τη δουλειά μου. Ίσως γιατί ποτέ δεν δέχθηκα παραγγελίες και υποδείξεις, έκανα πάντα αυτό που αγαπούσα και μου άρεσε».

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2021 και θα είναι ανοιχτή για το κοινό καθημερινά από τις 8.30 το πρωί έως τις 15.30 το μεσημέρι. 1. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ (Β. Λωλίδης). 2. Πηγή

This entry was posted in ΕΚΘΕΣΕΙΣ, ΕΛΛΑΔΑ, ΕΛΛΑΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ and tagged , , . Bookmark the permalink.