Παλαιά επιτραπέζια παιχνίδια, που μας σαγηνεύουν μέχρι σήμερα

Κάποια απο αυτά τα επιτραπέζια παιχνίδια μας ψυχαγωγούν μέχρι σήμερα

Επιτραπέζια παιχνίδια που άφησαν εποχή

Γράφει ο Λευτέρης Θεοδωρακόπουλος

Πόσες ώρες έχετε περάσει πάνω από ένα τραπέζι με φίλους και να προσπαθήσετε να φθάσατε στον τερματισμό στον Γκρινιάρη; Πριν απαντήσετε, μια ακόμη ερώτηση, πότε ήταν η πρώτη φορά που παίξατε φιδάκι ή γκρινιάρη; Ή ταξιδεύοντας ή Βρες το Πες το ή Ποιος; Πού; Πότε; Γιατί; Ή την πολιορκία ή το Κερδίστε Χάνοντας ή ακόμη και trivial pursuit;

Σίγουρα πολλά χρόνια πριν, σίγουρα πάνω από είκοσι ή από τριάντα για κάποιους.

Τα επιτραπέζια δεν είχαν την τύχη των παιχνιδιών που είχαμε μικροί. Για κάποιο λόγο τα σεβαστήκαμε, τα κρατήσαμε, τα προσέξαμε. Σίγουρα όλοι σε κάποιοι ντουλάπι θα έχετε ένα από αυτά. Και γιατί συνέβη αυτό; Γιατί πολύ απλά τα συνδυάσαμε με ωραίες στιγμές που θέλαμε υποσυνείδητα να τις ξαναζήσουμε.

«Τα παλιά επιτραπέζια δεν είναι τυχαίο ότι προσελκύουν εκατοντάδες καταναλωτές ανά έτος. Αυτό συμβαίνει γιατί παίζοντας ένα επιτραπέζιο αναδύονται γλυκές και αναμνήσεις και όμορφες στιγμές από τα παιδικά μας και τα εφηβικά μας χρόνια, αυτές λοιπόν τις στιγμές όπου συναισθηματικά ήμασταν καλά, αυτές θέλουμε να τις ζήσουμε ξανά και να τις μεταλαμπαδεύσουμε στα παιδιά μας, τους φίλους μας, τους οικείους μας. Ουσιαστικά μέσω των παλιών επιτραπέζιων παιχνιδιών παράγουμε υποσυνείδητα ενσυναίσθηση», λέει χαρακτηριστικά στο Newsbomb.gr ο Χρήστος Τζαφόλιας ο οποίος είναι διευθυντής Marketing και Πωλήσεων μεγάλης εταιρείες που φτιάχνει επιτραπέζια παιχνίδια εδώ και δεκαετίες. Στην συνέχεια υπογραμμίζει, «Τα επιτραπέζια αποτελούν το πιο όμορφο «καταφύγιο» διασκέδασης και ψυχαγωγίας για όλη την οικογένεια, την παρέα. Όλοι μπορούν να παίξουν ανεξαρτήτως ηλικίας. Τα επιτραπέζια ενώνουν τους ανθρώπους, είναι αυτά που τους κάνουν να περνούν όμορφες στιγμές μαζί, να μοιραστούν γνώσεις, τακτικές και να γεφυρώσουν χάσματα. Άλλωστε από ότι λένε όποιος σταματήσει να παίζει γερνάει και όποιος συνεχίζει να παίζει, δεν ξεχνά ποτέ το παιδί μου κρύβει μέσα του».

Τα παλιά επιτραπέζια έχουν μια συνταγή επιτυχίας, την απλότητα τους. Εκεί ίσως και να οφείλεται και η έλξη που ασκούν μέχρι σήμερα… τι λέτε πάμε να θυμηθούμε μερικά;

Κάστρα και Πολιορκητές

Το παιχνίδι στρατηγικής και μάχης κυκλοφόρησε σε όλο τον κόσμο το 1983 μέσα από διάφορες εταιρίες (Lakeside, Tomy, Alga, Base Toys), ενώ λίγο αργότερα έφτασε και στην Ελλάδα από την El Greco. Και αφού οι δύο αντίπαλοι, ο ένας απέναντι από τον άλλον, έστηναν τα κάστρα, πύργο και αμυντικό τοίχος-τουβλάκια, ξεκινούσε το παιχνίδι. Ο σκοπός του παιχνιδιού ήταν απλός, να ρίξεις τον πύργο του αντιπάλου, με έναν θησαυρό να κρύβεται από κάτω του, έτοιμος να αποκαλυφθεί. Βέβαια, υπήρχαν και άλλοι επίσημοι ή ανεπίσημοι τρόποι να κερδίσεις τον αντίπαλο (μία βολίδα πάνω στο γραφικό με τον θησαυρό αφού είχε μετακινηθεί-πέσει ο πύργος, ένας αριθμός βολίδων μέσα στην «αυλή» του αντιπάλου, να τελειώσουν οι βολίδες του αντιπάλου – με τη σειρά σου τις έβαζες μέσα στον πύργο σου κ.α.).

Φιδάκι ή γκρινιάρης

Το πιο απλό και παράλληλα γεμάτο αγωνία παιχνίδι. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να φτάσει κάποιος από τους παίκτες πρώτος στοτετράγωνο Νo 100, ξεκινώντας από το τετράγωνο Νo 1. Το παιχνίδι παίζεται από 2 – 4 παίκτες και ο κάθε ένας διαλέγει από ένα πιόνι διαφορετικού χρώματος.Όταν τοποθετηθούν όλα τα πιόνια στο πρώτο τετράγωνο, οι παίκτες ρίχνουν το ζάρι. Όποιος φέρει το μεγαλύτερο αριθμό ξεκινάει πρώτος. Οι υπόλοιποι παίκτες ρίχνουν με την σειρά τους το ζάρι και προχωρούν τόσα τετράγωνα όσα και ο αριθμός του ζαριού. Κατά την διαδρομή ο κάθε παίκτης συναντά εμπόδια ή βοήθειες: τα φίδια τον εμποδίζουν ενώ οι σκάλες και οι πύραυλοι τον βοηθούν.

Αν σταματήσει, λοιπόν, στην αρχή μιας σκάλας ή στην βάση εκτόξευσης του πυραύλου, σκαρφαλώνει ή εκτοξεύεται και φτάνει στο τετράγωνο που τελειώνει η σκάλα ή προσγειώνεται ο πύραυλος. Αντίθετα, αν σταματήσει στο κεφάλι ενός φιδιού, τότε το πεινασμένο φίδι καταπίνει το πιόνι και αυτό καταλήγει στο τετράγωνο όπου είναι η ουρά του φιδιού. Δύο ή και περισσότερα πιόνια μπορούν να σταματήσουν στο ίδιο τετράγωνο.

Όταν κάποιος από τους παίκτες αρχίζει να πλησιάζει το τέρμα πρέπει να φέρει στο ζάρι ακριβώς τον αριθμό που θα τον οδηγήσει στο τετράγωνο Νo 100 και όχι μεγαλύτερο. Για παράδειγμα, αν ένας παίκτης βρίσκεται στο Νo 96 πρέπει να φέρει στο ζάρι τον αριθμό 4 γιατί αλλιώς θα φτάσει στο 100 αλλά μετά θα οπισθοχωρήσει. Αν φέρει, δηλαδή, 5 θα φτάσει στο 100 και θα πάει πίσω ένα τετράγωνο.

Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο παιχνίδι παράγεται ακόμη.

Κερδίστε Χάνοντας

Σε αντίθεση με όλα τα υπόλοιπα παιχνίδια που συνήθως κερδίζει όποιος συγκεντρώσει τα περισσότερα χρήματα, σε αυτό το επιτραπέζιο νικητής θα είναι αυτός που θα καταφέρει να χρεωκοπήσει και να χάσει όλα τα χρήματά του. Για αυτό προσέξτε! Μην τυχόν και είστε τυχεροί στην ρουλέτα, στον ιππόδρομο και φυσικά μην τυχόν και ανεβούν οι μετοχές σας!

Ναυμαχία

Ένα παιχνίδι που σαγήνευε όλα τα αγόρια (κυρίως) ήταν η ναυμαχία. Πως παιζόταν; Πολύ απλά, έστηνες τον στόλο σου, εσύ και ο αντίπαλος. Και ο ένας έριχνε τορπίλες στον άλλο. Αν το σημείο που επέλεγε έβρισκε το πλοίο του αντιπάλου έβαζε κόκκινες κουκίδες στο δικό του τεταρτημόριο αν όχι έβαζε άσπρες. Σκοπός είναι να βρεις και να βυθίσεις τον στόλο του αντιπάλου πριν το κάνει αυτός…

ΥΠΕΡΑΤΟΥ

Οι παίχτες μοιράζονται τις κάρτες και τις τοποθετούν τη μια κάτω από την άλλη. Κάθε κάρτα έχει νούμερα με κάποια γνωρίσματα, χαρακτηριστικά πχ (ταχύτητα, βάρος κτλ). Ο πρώτος παίκτης μετά από αυτόν που μοίρασε εξετάζει τα χαρακτηριστικά της πρώτης του κάρτας και καθορίζει το χαρακτηριστικό που κατά την γνώμη του είναι καλύτερο από των άλλων παικτών και όλοι συγκρίνουν τις πρώτες τους κάρτες. Αυτός που έχει τον καλύτερο αριθμό στο χαρακτηριστικό που καθορίσθηκε κερδίζει όλες τις κάρτες, τις τοποθετεί κάτω από τις δίκες του και συνεχίζει το παιχνίδι καθορίζοντας αυτός το επόμενο χαρακτηριστικό.

Βρες το… πες το

Το ελληνικό ταμπού, που σαγηνεύει γενιές και γενιές Ελλήνων βγαίνει συνεχώς σε νέες εκδόσεις ακόμη πιο βελτιωμένο. Πρέπει να περιγράψετε μία λέξη στους συμπαίκτες σας χωρίς να χρησιμοποιήσετε κάποιες λέξεις που αναγράφονται στην κάρτα σας, σε συγκεκριμένο χρόνο. Αν οι συμπαίκτες σας βρουν την λέξη, κερδίζετε την κάρτα και συνεχίζετε με επόμενη αν έχετε χρόνο. Στο τέλος του παιχνιδιού, η ομάδα με τις περισσότερες κάρτες κερδίζει!

Monopoly

Είναι η Monopoly ο βασιλιάς των ρετρό και των διαχρονικών παιχνιδιών; Ένα ερώτημα που τίθεται από πολλούς υποστηρικτές της. Όπως και να έχει η προσπάθεια να γίνεις πλούσιος και οι συμπαίκτες σου να χρεωκοπήσουν έχει πολύ δράση, χρειάζεται στρατηγική και πολύ υπομονή…

Ποιος, που, πότε, γιατί;

Το απόλυτο παιχνίδι γνώσεων που ακόμη και οι ηττημένοι βγαίνουν νικητές από αυτά που μαθαίνουν.

Οι κατηγορίες ερωτήσεων που θα συναντήσεις είναι οι:

  1. Επιστήμες
  2. Ζώα – Φυτά
  3. Ιστορία
  4. Γράμματα – Τέχνες
  5. Αθλητισμός – Παιχνίδι
  6. Γεωγραφία

Μάντεψε ποιος

Έχει μαλλιά, όχι, φοράει γυαλιά ναι, είναι ο Μήτσος;;; Πόσες φορές το είπαμε αυτό στην παιδική μας ηλικία. Σίγουρα από τα παιχνίδια που όλοι παίξαμε και αγαπήσαμε ιδιαίτερα. Και φυσικά όλοι το θυμόμαστε στο κουτί με το ξανθό παιδάκι να φιγουράρει και να μαντεύει σωστά τον παίχτη του αντιπάλου του.

Σκορ 4

Ένα ακόμη all time classic παιχνίδι, που ξυπνά παιδικές αναμνήσεις δεν είναι άλλο από το Σκορ 4! Στόχος του παζλ με τις μαθηματικές αναφορές, η τοποθέτηση 4 ίδιου χρώματος δίσκων κάθετα, οριζόντια ή διαγώνια. Και φυσικά να προλάβεις τον αντίπαλο. Θυμίζει λίγο τρίλιζα… Πηγή

This entry was posted in ΕΛΛΑΔΑ, ΕΛΛΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.