Επαναδιαπραγμάτευση ιδιωτικοποιήσεων και οδικών αξόνων

σήραγγαΣε αλλαγές στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα προχωρήσει το υπουργείο [Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ].

Σε επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης των πέντε οδικών αξόνων, της Αττικής Οδού και της Γέφυρας Ρίου – Αντίρριου θα προχωρήσει ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, με στόχο την μείωση της τιμής των διοδίων, την θέσπιση ατέλειας για συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες και την εξασφάλιση ενός βιώσιμου οικονομικού μοντέλου για τα έργα.

Παράλληλα, το υπουργείο επαναλαμβάνει ότι αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης να επαναδιαπραγματευτεί τις ιδιωτικοποιήσεις που τελούν εν εξελίξει, στην κατεύθυνση της συμμετοχής του δημοσίου στις εταιρίες παραχώρησης, της δέσμευσης των ιδιωτών για επενδύσεις και του ρόλου των στρατηγικών υποδομών στην ανάπτυξη της χώρας.

Διαπραγμάτευση χωρίς μονομερείς ενέργειες

Ειδικότερα, σε περίπου έναν μήνα το υπουργείο θα καλέσει τους παραχωρησιούχους σε διαπραγματεύσεις για την αλλαγή των συμβάσεων παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, της Νέας Οδού, του Ε65, του Μορέα, της Αττικής Οδού και της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου, με στόχο την μείωση των διοδίων.

Πηγές του υπουργείου χαρακτηρίζουν το μοντέλο των πέντε οδικών αξόνων ως αποτυχημένο, καθώς έχουν εγκλωβιστεί σε φαύλο κύκλο αύξησης των διοδίων που συναπέγεται μείωση της κυκλοφορίας και κοινωνική αδικία για τους μόνιμους κατοίκους.

Ωστόσο, σημειώνουν ότι οι συμβάσεις παραχώρησης θα τηρηθούν κατά γράμμα και το δημόσιο δεν θα δώσει «πάτημα» σε κανέναν μέσα από μονομερείς ενέργειες και θα πράξει ότι ακριβώς προβλέπεται στις συμβάσεις. Πάντως, άποψη του κ. Σπίρτζη είναι ότι οι παραχωρησιούχοι θα δεχτούν τις αλλαγές, καθώς αυτές συνεπάγονται ένα πιο βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο.

Στόχος του υπουργείου είναι η μείωση των διοδίων, η παροχή ελεύθερης πρόσβασης σε συγκεκριμένς πληθυσμιακές ομάδες – ειδικά σε εκείνες τις περιοχές που δεν υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές – και η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος σε σχέση με τις αποδόσεις των έργων.

Στο μεταξύ, παρελθόν πρέπει να θεωρείται τουλάχιστον σε αυτήν τη φάση το οδικό έργο Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη, καθώς θα «κλέβει» κίνηση από την Αττική Οδό και τη Νέα Οδό, κάτι που θα οδηγήσει τους δύο παραχωρησιούχους σε διεκδικήσεις, τονίζουν πηγές του υπουργείου.

Παράλληλα, τα υπόλοιπα έργα «τρίτης γενιάς», όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και οι ζεύξεις Σαλαμίνας και Λευκάδας θα επενεξεταστούν σε σχέση με τους όρους των διαγωνισμών τους και θα επαναδημοπρατηθούν με αλλαγές, εάν αυτό χρειαστεί.

Ιδιωτικοποιήσεις και αεροδρόμια

Παράλληλα, θα υπάρξουν αλλαγές και στις ιδιωτικοποιήσεις. Για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια θα υπάρξει συνάντηση με την κοινοπραξία Fraport – Slentel με στόχο την έναρξη διαπραγμάτευσης στην κατεύθυνση της συμμετοχής του δημοσίου στην εταιρία παραχώρησης. Μάλιστα, καθότι η συγκεκριμένη διαδικασία εντάσσεται στην γενικότερη διαπραγμάτευση με την Τρόικα, θα επιδιωχθεί ένα γρήγορο αποτέλεσμα. «Εάν καταλήξουμε, έχει καλώς, ειδάλλως υπάρχουν τα εθνικά κι ευρωπαϊκά δικαστήρια» τονίζουν κύκλοι του υπουργείου.

Επίσης, επανεξετάζεται ο διαγωνισμός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο οποίος συνδέεται και με το κλείσιμο του φακέλου των κρατικών ενισχύσεων, ύψους 850 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο της εις βάθος έρευνας που είχε ξεκινήσει η Κομισιόν το 2011.

Στελέχη του υπουργείου τονίζουν ότι δεν υπάρχουν μεγάλο περιθώριο ελιγμών λόγω των κρατικών ενισχύσεων, αλλά και των εξελίξεων στα σιδηροδρομικά πράγματα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ωστόσο θα επιδιωχθούν βελτιωτικές κινήσεις όπως συγχωνεύσεις φορέων ή η στρατηγική συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, στο πλαίσιο του σχεδιασμού των σιδηροδρόμων της χώρας.

Όπως τονίζουν, το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας είναι ασυντήρητο εδώ και 12 χρόνια και θα επιδιωχθεί ο εκσυγχρονισμός και η ανάπτυξή του, μέσω του ΣΕΣ. Μάλιστα, θα διερευνηθεί η επανενεργοποίηση γραμμών που μπορούν να είναι οικονομικά βιώσιμες, ενώ θα υπάρξει συνεργασία με τη υπόλοιπη Ευρώπη και κυρίως τα Βαλκάνια στον τομέα των εμπορευμάτων.

Αφαίρεση αρμοδιοτήτων από την ΕΕΤΤ

Στο μεταξύ, το υπουργείο πνέει τα μένεα κατά της Εθνικής επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων σε σχέση με την αποτελεσματικότητα και ανεξαρτησία της, αφήνει υπόνοιες για την αναζήτηση τυχόν ευθυνών στις πράξεις της και προχωρεί σε αφαίρεση αρμοδιοτήτων από την ρυθμιστική αρχή.

Επίσης, στις αστικές συγκοινωνίες το υπουργείο αφήνει να εννοηθεί ότι ο ΟΑΣΑ παρενέβη στα οικονομικά στοιχεία των συγκοινωνιακών φορέων, παρουσιάζοντας μία επίπλαστη κατάσταση, ενώ τονίζει ότι θα επιδιωχθεί τόσο η επιστροφή των 250 απολυμένων της πρώην ΑΜΕΛ όσο και η κάλυψη των όποιων κενών υπάρχουν στις εταιρίες. Μάλιστα, μετά την Κυριακή του Θωμά θα αρχίσουν και οι αλλαγές των διοικήσεων.

Παράλληλα, το υπουργείο υπόσχεται εκπλήξεις στην σύμβαση παραχώρησης του ΟΑΣΘ, ο οποίος λαμβάνει δυσανάλογη κρατική επιδότηση σε σχέση με το προσωπικό του, τον στόλο του και το μεταφορικό του έργο.

Τι γίνεται με τα χρήματα

Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, ο κ. Σπίρτζης αποκλείει το ενδεχόμενο τον επόμενο μήνα η χώρα να μην έχει ρευστότητα, καθώς η ύπαρξη επενδυτών για τα αεροδρόμια, τον ΟΤΕ, τον σιδηρόδρομο και τα λιμάνια, συνεπάγεται ότι είναι οικονομικά ελκυστική.

Σε σχέση με την μεταφορά των ταμειακών διαθεσίμων των εποπτευόμενων φορέων στην Τράπεζα της Ελλάδος, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών θεωρεί ότι εφόσον η κεντρική τράπεζα προσφέρει υψηλότερα επιτόκια από ότι οι εμπορικές, ορθώς αυτά μεταφέρονται εκεί, προσθέτουν οι ίδιες πηγές. [tovima.gr]

This entry was posted in ΕΛΛΑΔΑ, ΕΛΛΑΣ, ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.